fbpx
/

GRUPNO CHATANJE: OD ŠALE DO LEGLA DRAME

Komunikacija uživo je ponekad teška i odraslima. Zamislite tek kako je tinejdžerima kad većina njihove komunikacije, ukoliko dozvolite, teče neprekinuto u 24-satnoj digitalnoj bujici

Ako vam se ikada razgovor preko e-maila ili poruka iznenada preokrenuo u neugodan, zbog krivo protumačene izjave ili samo jedne riječi, onda ste sretni. Jer, ništa niste vidjeli.

Dobrodošli u svijet grupnog dopisivanja gdje su se šanse da će doći do nesporazuma upravo udeseterostručile, kod naših školaraca, koji nisu još ni tinejdžeri.

Grupno dopisivanje popularni je alat koji koriste djeca, tinejdžeri, ali i odrasli, kako bi mogli razgovarati s više ljudi istovremeno putem tekstualnih poruka.

Grupno se možete dopisivati lako preko aplikacija, Viber ili WhatsApp. Grupni razgovor ( chat) obično započne uoči nekog događaja, grupnog rada ili putovanja. Ali tinejdžeri ga često koriste i za običan svakodnevni razgovor s prijatel. Pa u grupnom chatu, bez obzira tko ga je započeo, svi prisutni u grupi mogu “upasti” i napisati poruku kada god požele. I kako požele.

Teško je izaći

Iako grupni chatovi nisu sami po sebi opasni ipak ukazuju na moguću katastrofu, ali i maltretiranje, ako se u “razgovoru” dogodi nešto što potakne nesporazum.

Pa pokušajte zamisliti kako chat koji otpočne smijehom, prelazi u šalu, a na kraju kulminira kao leglo drame.

Uostalom, ponekad sa svojim djetetom (naročito tinejdžerima) to prolazite i kad razgovarate oči u oči.

Šta uraditi?

Drama se može jednostavno izbjeći zabranom mobitela ili brisanjem chat aplikacija, izlaskom iz grupe.

No, možda je bolje iskoristiti upravo ovakve situacije da dijete (na)učite kako kako upravljati sukobom (da ne eskalira), da razvije neke važne društvene vještine.

Izazov kod grupnih chatova, tvrde tinejdžeri, jest da je jako teško izaći iz grupnog chata, jednom kad se upleteš.

To je teško jer “ne možeš samo tako otići ako nisi ti napravio grupu”, a s druge strane “ako želiš otići moraš izbrisati aplikaciju s mobitela jer će ti i dalje pristizati obavijesti”.

No, čini se da je najveći razlog zbog kojeg ostaju u prilično teškom razgovoru i ovaj: “Uvijek postoji šansa da ćeš ispasti glup ako samo odeš iz grupnog chata”.

Treba reći i to da ovi razlozi jako ovise o tome koja se aplikacija koristi za grupni chat i koliko korisnici dobro poznaju aplikaciju. Većina aplikacija, naime, danas dozvoljava korisniku da se isključi iz konverzacije ili je učini “nijemom”.

Zato hajdemo zajedno naučiti osnovne taktike komunikacije i smjernice upravljanja sukobima koje možda mogu pomoći vašem tinejdžeru ( ali i vama) da se nosi s pritiskom tijekom grupnog chata.

Evo načina da se izbjegne sukob u grupnom chatu/čavrljanju

  1. Promjeni teme. Ako grupni chat postane svadljiv ili neugodan, naučite dijete da jednostavno promijeni temu. Npr. neka pita ko ide na nogometnu utakmicu, gdje se može kupiti neka majica, koji su dobar film zadnji pogledali. Trik je star, ali pali!
  2. Ohrabrite dijete da razjasni neugodnu izjavu istog trena s frazama poput „Kad si rekla xx… ja sam čula xx jesi li to zbilja tako mislila?” ili „Nisam sigurna šališ li se upravo ili…”
  3. Izmisli kodnu riječ. Postavi osnovna pravila sa svojim prijateljima prije sljedećeg grupnog chata. Dogovorite kodnu riječ ili akronim kao npr. #TMD (Too much drama – Previše drame). Koristite akronim da uzajamno održite odvijanje grupnog chata u pozitivnom smjeru.
  4. Grupni chat s oprezom. Sjetite se screenshotova! Podsjetite vaše dijete da grupni chat (i bilo koja druga online aktivnost) može biti snimljen i podijeljen van grupe. Pomozite djetetu osvijestiti činjenicu da digitalni razgovori nikad nisu „tajni” i „privatni”.
  5. Budi iskrena. Budi ljubazan. Nikada online ne treba izreći ono što bi osobi bilo neugodno reći sugovorniku ili grupi u lice. Zbog udaljene prirode, dopisivanje (posebno s publikom koja gleda) može izazvati iskru samopouzdanja ili arogancije i potaknuti pregrube poruke. Ako je rečeno nešto bolno ili uvredljivo, naučite vaše dijete da se odmakne i odmori prije nego li odgovori.
  6. Koristi emotikone da izraziš ton. Te male sličice mogu bit najbolji posrednik koji vaše dijete ima. Emotikoni mogu izraziti smijeh, šalu i pomoći prebroditi barem neke od fizičkih nedostataka online komunikacije
  7. Koristi nevolju kao odskočnu dasku. Ova zadnja tačka zahtjeva ekstra dozu zrelosti. Naučite dijete da iskoristi sukob u grupnoj komunikaciji za poboljšanje cjelokupnog prijateljstva i kao primjer kako (ne)treba komunicirati. Potaknite dijete da proba s prijateljem/ima riješiti problem licem-u-lice. Najčešće se sve strane u sukobu slože kako se nesporazum napuhao jer je namjera bila krivo protumačena i shvaćena. Naučite dijete da koristi „ja” poruke, kao npr. “Ja se osjećam povrijeđeno zbog neke stvari koju si rekla. Želim o tome popričati licem-u-lice na način na koji ćemo se oboje čuti i razumjeti.”

Napokon, iako ovaj savjet može zvučati kao izbjegavanje ili bježanje od sukoba, ali ako sukob tokom grupnog chata postane obrazac i učestali način komunikacije vašeg djeteta i prijatelja, i možda preraste u maltretiranje, savjetujte djetetu da iskoristi svoju “roditeljsku kartu” i kaže prijateljima kako mu roditelji više ne dozvoljavaju da sudjeluje u grupnim chatovima.

Komunikacija uživo je ponekad teška i odraslima. Zamislite tek kako je tinejdžerima kad većina njihove komunikacije, ukoliko dozvolite, teče neprekinuto u 24-satnoj digitalnoj bujici.

Iako nas naša djeca ne trebaju da uskačemo i spašavamo ih iz svakodnevnih online sukoba, roditelji ne bi trebali oklijevati ponuditi mudrost i vodstvo dok djeca upravljaju ponekad vrlo uzburkanim digitalnim vodama.

Prethodna priča

Kćerka ili sin, pitanje je sad!

Naredna priča

SEX U TRUDNOĆI? O, DA!

Najnovije iz Društvene mreže

-->