Lora Phillips je dječji neuropsiholog i puno vremena provodi razgovarajući s roditeljima koji su zabrinuti za razvoj svoje djece.
Kad se čini da nije sve u redu, roditelji dolaze u njenu ordinaciju i traže dijagnozu ili preporuke za liječenje kognitivnih, jezičkih, motoričkih, socijalnih i školskih problema. Ali razvoj je nešto što se odvija prirodno.
Ljudski mozak je izgrađen za učenje i ojačane su neuronske veze. Učenje i razvoj u ranom dketinjstvu odvijaju se bez napora, ali iskustva i aktivnosti koje pružate djetetu pomoći će da utvrdite koje će se vještine učvrstiti.
– Podstičem roditelje da sa svojim bebama, djecom vrtićkog i predškolskog uzrasta pričaju bogatim jezikom, raznim senzorno bogatim stimulacijama i praktičnim mogućnostima istraživanja osnovnih pojmova. Kad se sve to dogodi u kontekstu sigurnih, pouzdanih i zdravih odnosa, imate recept za optimalni razvoj – kaže Laora Philips.
Kad je u pitanju učenje i razvoj kroz igru, manje je više. Naravno, elektronske igračke koje svijetle, govore i pjevaju pjesme mogu mnogo da učine, ali to za dijete znači da ima manje posla, a još manje mogućnosti za verbalnu razmjenu između roditelja i djeteta.
Suprotno tome, tradicionalnije igračke pružaju djeci brojne mogućnosti razmišljanja izvan okvira i kreiraju svoju igru koja podstiče kreativnost, rješavanje problema i organizacijske sposobnosti.
Knjige, knjige i još knjiga
Jezik i komunikacija su možda najvažnija razvojna dostignuća dkece do treće godine, a dobro je poznato da se jezik razvija kako su dkeca izložena rečima i razgovorima u stvarnom svijetu.
Knjige pružaju mališanima mogućnost da čuju nove riječi i strukture rečenica kojima nisu svakodnevno izloženi.

Opšte je poznato da djeca koja su više izložena knjigama ne samo da razvijaju vokabular i bolje poznaju jezik, već imaju i više uspjeha u učenju čitanja. Kroz knjige se djeca upoznaju i s novim pojmovima, kulturama i društvenim temama, koji svi izgrađuju pozadinsko znanje i razvijaju empatiju.
Čitanje naglas je najbolja stvar koju možete da uradite za dijete jer se tako stiče ljubav prema čitanju. To je i sjajan način da provedete zajedničko vrijeme i smanjite nivo stresa.
Umjetnički “radovi”
Kad pomislimo na igračke koje podstiču kreativnost, često prvo pomislimo na umjetnost i rukotvorine. Važno je razlikovati to dvoje jer su drugačiji i imaju različite razvojne prednosti.
“Umjetnost” je manje strukturirana, podstiče maštu i kreativnost. Izraz “zanat/rukotvorina” odnosi se na projekte koji su donekle strukturirani. Oboje imaju prednosti, uključujući podsticanje finog motoričkog razvoja, koordinaciju ruku-očiju, vizuelno-prostorno rasuđivanje, donošenje odluka, samoizražavanje, samopoštovanje i smanjenje stresa.
Ali, nema potrebe pretjerivati. Ponudite svom djetetu razne likovne materijale (boje za prste, bojice, markere, krede) ili razne materijale (rolnice za toalet papir, rolnice od ubrus, izreske iz časopisa, korišteni ambalažni papir) i omogućite mu da sam izrađuje svoju “rukotvorinu”. Ako mu ponestane ideja ili materijala, ponudite novi materijal i vidite može li sam da se prebaci na novi način stvaranja.
Još jedna ideja? “Slikanje” kremom za brijanje u kadi odličan je način da na kišni dan uvrstite još jednu senzornu komponentu i zabavu u zatvorenom.
Igranje uloga
Igranje maskiranja ili zabava s rekvizitima, kao što je kuhinja za djecu, ima mnoštvo prednosti. Zahvaljujući rekvizitima djeca njeguju maštu, istovremeno razvijajući jezičke i socijalno-emocionalne vještine.
Kad djeca igraju ulogu, oni zamišljaju kako izgleda hodati u tuđim cipelama. Igranje maskiranja omogućuje im da to rade doslovno i pomaže im u zauzimanju perspektive i razvoju empatije.
Kocke i kockice za slaganje
Kocke mogu satima da zaokupljau djecu i pomažu im u razvoju kreativnosti, vještine rješavanja problema i prostorno rasuđivanje. Mogu da se koriste razne kocke, od Lego preko drvenih kockica. I dok se Lego kockice gotovo same slažu, one drvene podstiču djecu na eksperimentisanje s konceptima kao što su oblik, ravnoteža i stabilnost, a takođe pomažu u njegovanju frustracijske tolerancije i upornosti.

A kad su djeca uspješna u slaganju kocki, ona se ponose sobom. Čak i prije nego što mala djeca počnu da zamišljaju i grade strukture, oni mogu da nauče o veličini, obliku, teksturi, težini i boji samo držanjem, osjećajem, manipulisanjem i istraživanjem kocki.
Magneti slova i brojevi
Dok se djeca igraju magnetima za frižider, oni uče o slovima, brojevima, bojama i oblicima. “Abeceda magneti” takođe pomažu u razvoju jezika, pismenosti i razmišljanja imenovanjem, razvrstavanjem i kombinovanjem ovih pojmova. Manipulisanje magnetima u rukama i pomjeranje oko magnetske površine pomažu mališanima da razviju finu motoričku koordinaciju, što je presudno za crtanje i rukopis.
A kako ne postoji propisani način da se djeca igraju s magnetima za frižider, mogu da postanu kreativni tako što će osmisliti mnogo različitih načina kako da ih koriste.
Na početku i kraju – mama i tata
Ništa ne može da nadomjesti mamu, tatu, baku, deku, dadilju ili nekog drugog privrženog njegovatelja kada je u pitanju igra.
– Ali volim da podstičem odrasle da puštaju djecu da preuzmu vođstvo. Želimo da deca razviju samopouzdanje i nezavisnost u postavljanju svoje igre i moramo im dati vremena i prostora da pokušaju, ne uspij i pokušaju ponovo. Važno je i da djeci date do znanja da ih vidite. Komentarišući njihovu igru deci dajete pozitivnu pažnju – navodi Philips.