fbpx
////

GENERACIJA ALFA Žele sve sad i odmah! Za roditelje su pravi izazov, a njihov je izazov – stvarni svijet

Iako najstariji među njima imaju 13 godina, slabašni su u svemu što nije virtualni svijet. Primjećuje se da su njihove mentalne i fizičke snage, njihova emocionalna otpornost i socijalne kompetencije slabije u odnosu na njihove vršnjake iz prethodnih generacija

Djeca Alfa generacije čarobnjaci su virtualnog svijeta, no u stvarnom svijetu suočavaju se s mnogim problemima, a posebno s mentalnim zdravljem, navodi socijalna pedagoginja Lucija Sabljić.

Ona podsjeća da su djeca ove generacije rođena, tako tvrde neki autori od 2012. do 2025. godine, a prema drugima, od 2010. do 2025. godine.

To znači da najstarije Alfa dijete danas ima 13 godina. Alfe su vršnjaci iPeda, Instagrama. Oni žive sa smartphonima, tabletima i društvenim mrežama. To je njihova svakodnevica.

Svijet bez interneta

Ako su Zoomeri prva generacija koja ne poznaje život i svijet bez interneta, Alfe taj svijet žive još jače – oni se ne bude i ne liježu bez da otvore i zatvore svoje gadgete.

Oni su djeca Milenijalaca, rođenih između 1980. i 1995. godine, i često mlađa braća prethodne generacije Z, rođenih između 1995. i 2010. godine.

Ova djeca žive u visoko digitaliziranom društvu. Roditelji su im u visokom postotku visokoobrazovani. Češće odrastaju s jednim roditeljem.

Globalno su povezani kao ni jedna generacija prije – druže se i razgovaraju doslovce s ljudima iz cijelog svijeta. Digitalno su iznimno pismeni.

Vrlo su zahtjevni

Alfa djeca su izrazito zahtjevna. Dok su starije generacije, pa čak i prethodna generacija Z, naviknuti da moraju pričekati da bi nešto dobili, Alfe ne moraju čekati ništa – oni gledaju što hoće i kada hoće. Oni ne odgađaju ništa. Ispunjenje je odmah – što dugoročno ne vodi dobrome, a već sada roditeljima je to teško kontrolirati.

Ta djeca su u velikoj u opasnosti. Mnoge gaming platforme specijalizirale su se za djecu upravo te dobi. Utjecaj društvenih mreža je ogroman. Njihov izbor je Tik-tok sa svim opasnostima i izazovima koja ta mreža sa sobom donosi – upozorila je Lucija Sabljić.

Dodaje da su Alfe toliko pred ekranima da su njihove praktične vještine gotovo zanemarive.

I mislim da tu zajedno svi trebamo promišljati. Iako najstariji među njima imaju 13 godina, slabašni su u svemu što nije virtualni svijet. Primjećuje se da su njihove mentalne i fizičke snage, njihova emocionalna otpornost i socijalne kompetencije slabije u odnosu na njihove vršnjake iz prethodnih generacija – naglasila je.

Oni su uporni u svojim zahtjevima i traženju ispunjenja želja. Moramo razumjeti da oni rješavaju sve klikom i rješavaju to odmah. Iz toga proizlazi da su nestrpljivi, da su nervozni, ovakvi i onakvi, kada im želje nisu ispunjene.

Roditelji pred izazovom

Roditelji djece generacije Alfa zaista se nalaze pred izazovom. Svaka će generacija reći da su njihova djeca izazovna, ali mislim da se roditelji Alfi malo bolje trebaju pripremiti da bi bili kompetentni u odgoju svoje djece. Ispunjavanje svih zahtjeva koje ova djeca postavljaju pogrešan je put. Djeci treba dati ono što im treba, a ne isključivo ono što oni žele – mišljenja je ova socijalna pedagoginja.

S ovom djecom valja raditi na uvježbavanju socijalnih vještina.

Kaže, kako često i sama u svojoj praksi susreće djecu koja nemaju ideju o potrebi pozdravljanja, da vas pogledaju u oči i kažu Dobar dan! i Doviđenja!

Nije riječ samo o pristojnosti, već o socijalnim vještinama važnim za ostvarivanje drugih odnosa u životu. Zato bi temeljna poruka roditeljima svih generacija, a posebno roditeljima Alfi glasila: “Postavljajte granice! – naglašava.

Ne smije se sve vrtjeti oko tehnologije

Alfama je tehnologija izuzetno važna, i to treba poštivati, ali potrebno je osigurati da tehnologija ne vlada njima. Da roditelj osigura i potiče ih da imaju puno drugih aktivnosti koje ne uključuju ekrane.

Roditelji moraju biti svjesni da velika opasnost iz takve dostupnosti tehnologije vreba zbog cycerbullinga, pornografskih stranica kojima djeca pristupaju, ovisnosti o igricama.

Na tehnologiju ne treba gledati kao da nam ne treba, djecu nećemo lišavati mobitela, ali važno da osiguramo da tehnologija ne postane jedini način njihova druženja ili izvor svega što trebaju osvijestiti o životu.

S druge strane, kompjuter djetetu može pružiti mnoge informacije, ali ga ne može zagrliti i emocionalno nahraniti, a što je djeci beskrajno treba, naglasila je.

Mentalno zdravlje Alfi je u opasnosti

Djeca ove generacije djeluju zrelije od svoje dobi, kao da brže sazrijevaju, ali to je samo zato što su izloženi sadržajima koji su prije bili rezervirani za odrasle. Ne radi se o stvarnoj zrelosti. Alfe su jednako nezrele kao i djeca drugih genaracija, ali kopiraju ono za što vjeruju da je odraslo ponašanje.

Mentalno stanje ove djece moglo bi postati poseban problem. Ne možemo sa sigurnošću reći što će se dogoditi, no možemo vidjeti i predvidjeti ono što bi se Alfama moglo dogoditi.

Dominacija društvenih mreža i kulture uspoređivanja – pa očajavaju što nisu takvi ili bolji – sigurno će ostaviti traga na mentalno stanje ove djece. Na neku djecu može čak imati devastirajući učinak.

Opravdano je očekivati povećanje broja djece koja pate od anksioznosti, depresivnosti ili se samoozlijeđuju – ako nastave živjeti samo s ove strane ekrana.

Vještine licem u lice ovoj djeci nisu jače poznate, kao niti praktične vještine na koje bi roditelji trebali obratiti pozornost.

Za kraj: Roditelji su ključni

Razvoj tehnologije je stvar koju ne trebamo i ne možemo zaustavljati. Ona ima svoje dobre i loše strane i svaka od generacija osjetila je njene blagodati i štete.

Mlađe generacije, Z i Alfa, posebno su pogođene štetnom stranom tehnologija i u većem su riziku za razvoj mentalnih poremećaja.

– Ključno je da se roditelj u odgoju postavlja kao onaj koji dijete vodi i štiti, koji ga voli, emocionalno hrani i zaštićuje, koji ga usmjerava na druge aktivnosti gdje će biti u izravnom odnosu s drugima – rekla je Sabljić.

Zato je ona poslala poruku roditeljima:

– Imajte kontrolu nad vremenom koje dijete provodi online i sadržajima koje prati.
– Povećajte djetetove aktivnosti bez ekrana.
– Omogućite i vježbajte s djetetom socijalne aktivnosti.
– Emocionalno osnažujte svoje dijete.

Prethodna priča

A ŠTA RADITI VIKENDOM Zabavite djecu kreativnim igrama

Naredna priča

DILEME Je li moje dijete previše bolesno za školu?

Najnovije iz Društvene mreže

-->