XY Roditeljski savjetnik na svojoj Facebook stranici svake sedmice objavljuje savjete Renate Krstanović, geštalt psihoterapeutkinje i dipl. psihologinje koja piše o aktuelnim temama. U današnjem tekstu Renata govori crtežima i onome što kroz njih možemo saznati o djeci.
U nastavku pročitajte njen tekst i ne zaboravite da se stručnjacima iz XY Roditeljskog savjetnika, koji je dio online platforme Asocijacije XY, možete obratiti za besplatnu psihološku pomoć putem njihove Facebook stranice koja je dostupna na ovom linku.
Crtanje je jedna od omiljenih aktivnosti djece. Osim što ovu aktivnost djeca doživljavaju kao igru i način zabave, veoma je važna za intelektualni, motorički i socio-emotivni razvoj, a ujedno, kroz crtež možemo spoznati koliko je dijete intelektualno sazrelo, kako doživljava okolinu i odnosi se prema njoj, te kako doživljava bliske osobe. Upravo zbog toga, crtanje treba poticati ali i pratiti (ono je način učenja).
Iz dječjih crteža možemo saznati puno toga: njihove interese, želje, potrebe, strahove, maštu, emocije, iskustvo ali i konflikt. Crtežom djeca komuniciraju s nama i on postaje način njihovog izražavanja, ali nam daje i uvid u dječiji proces psihološkog razvoja (sve ono što ne može iskazati riječima, jer je verbalno nevješto, dijete nam na spontan i slobodan način pokazuje crtežom). Kako odrasta, crtanje od jednostavnog postaje sve složenije i puno detalja (dječji unutarnji doživljaj okoline).
U procesu crtanja djeca nisu, poput nas odraslih, fokusirana na krajnji rezultat. Shvatajući ga kao igru, dijete uživa i istražuje, a nacrtano često doživljava i objašnjava drugačije.
Nekada imamo potrebu ispravljati crtež i objašnjavati „kako treba“ ne znajući da pri tome sputavamo kreativnost. Iz istog razloga trebamo izbjegavati pretjerano isticanje radova jer dijete može shvatiti da određene pojave, oblike, osobe i sl. treba crtati uvijek na isti način i pokušat će ponoviti uspjeh crteža koji smo pohvalili i postavili na vidljivo mjesto u stanu.
Obratimo pažnju na detalje ali bez pretjerivanja jer nema baš svaka linija neko psihološko značenje. To su često samo segmenti istrgnuti iz djetetove ukupne realnosti. Uvijek je bolje pitati ga zašto je nešto nacrtao na određen način i više obratiti pažnju na odgovor nego na crtež. Postavljajući pitanja ćemo kroz razgovor saznati da određeni simboli, boje, figure, veličine i oblici imaju sasvim drugačije značenje za dijete (u odnosu na naše pretpostavke) i potrebo ih je gledati kroz širi kontekst i dob djeteta.
Ne postavljajmo pravila i ne kritikujmo. Potreba za stvaralaštvom nalazi se u svakom djetetu i predstavlja radoznalost i interes djeteta. Dijete nam pokazuje svoju maštu, a ukoliko je ograničimo utičemo na samopouzdanje i kreativnost. Moramo im dati slobodu da stvari vide na svoj način, da budu ono što jesu, misle svojom logikom i izraze se u skladu sa svojim doživljajem.
Za sva dodatna pitanja obratite se psihološkom savjetovalištu XY Roditeljskog savjetnika. Usluge savjetovališta su besplatne, a možete ih kontaktirati putem e-mail adrese, privatnom porukom na stranici ili pozivom na broj telefona.
(XY roditeljski savjetnik, Kidsinfo.ba)