fbpx
//

RODITELJI, OBRATITE PAŽNJU: Ne hvalite djecu da su pametna, već zato što se trude

Ako prečesto hvalimo djecu da su „pametna“ to može da ima negativan uticaj na njihovu motivaciju i pristup izazovima

Kada djecu nahvalimo, nalijepimo im etiketu da su pametna (možda i pametnija od ostalih) lako se može dogoditi da razviju fiksni način razmišljanja.

Šta to znači? Pa jednostavno, počet će da vjeruju da su njihove sposobnosti urođene i nepromjenljive. Da ne moraju previše raditi na sebi. Mogu početi izbjegavati teške zadatke, paničariti zbog neuspjeha. Svašta se može dogoditi kad iz ljubavi kažemo i što ne treba.

Nasuprot tome, kažu stručnjaci, ako hvalimo dijete što se trudi i nalazi različita rješenja, odnosno ako hvalimo proces učenja, onda možemo kod djece razviti tzv. način razmišljanja orijentisan na rast.

Dijete će razumjeti da se sposobnosti mogu razviti kroz posvećenost i naporan rad. Ova perspektiva podstiče otpornost i spremnost da se prihvate izazovi, pa će dijete svaki izazov onda posmatrati kao priliku za rast, a ne kao prijetnju njegovoj ličnoj vrijednosti.

Zato je ključno da roditelji i vaspitači vode računa o vrsti pohvale koju pružaju. Potrebno je da se naglašava trud i istrajnost, da im se da prednost u odnosu na urođenu inteligenciju. Na ovaj se način njeguje zdraviji pristup učenju i ličnom razvoju.

Ključ za uspjeh

Način razmišljanja orijentisan na rast (growth mindset) je od suštinskog značaja ne samo za djecu, već i kasnije kada odrastu za njihov lični i profesionalni razvoj. To je vjerovanje da se inteligencija, sposobnosti i vještine mogu razviti kroz rad, trud i posvećenost. Ovaj način razmišljanja je ključan za postizanje uspjeha u različitim aspektima života.

Prihvatanje izazova

Pojedinci sa razmišljanjem o rastu vide izazove kao prilike za rast. Primjera radi, učenik sa mentalnim sklopom rasta koji dobije nisku ocjenu na testu gledaće na to kao na šansu da uči iz svojih grešaka i poboljša svoje navike učenja. Neće se plašiti da preuzme nove zadatke i izgura se iz svoje zone udobnosti. Dakle, umjesto da bude obeshrabren neuspjehom, gledaće na to kao na iskustvo učenja i priliku za poboljšanje.

Prihvatajući izazove, pojedinci sa razmišljanjem o rastu u stanju su da razviju otpornost i istrajnost, što su osnovne osobine za uspeh u bilo kom poduhvatu.

Kontinuirano učenje

Jedna od ključnih karakteristika mentalnog sklopa usmjerenog na rast je želja za kontinuiranim učenjem. Na primjer, zaposleni sa ovakvim načinom razmišljanja uvijek nastoje da prošire svoja znanja i vještine. Otvoreni su za povratne informacije i vide to kao način da napreduju i rastu.

Neprestano težeći učenju i usavršavanju, u stanju su da se prilagode novim situacijama i ostanu uspješni u poslu koji rade i svetu koji se brzo mijenja. Takođe mogu da postave za sebe izazovne ciljeve, da ih postignu i tako ostvare svoj puni potencijal. A to se zapravo najviše cijeni!

Prethodna priča

NAUČNICI IZABRALI: Znate li koje je najljepše ime na svijetu

Naredna priča

ŽENE ZNAJU: Strah od poroda je normalan, bez obzira rađate li prvi, drugi, treći put...

Najnovije iz Pozitivno roditeljstvo

-->