fbpx
//

VJEŽBAJMO SAMOPOUZDANJE : Trebamo li tjerati svoju djecu da se druže više?

Prije nego što svoje dijete uključite u više aktivnosti s drugom djecom, pokušajte shvatiti što mu stoji na putu kada je u pitanju sklapanje prijateljstava

Neka se djeca osjećaju usamljeno i voljela bi se družiti, ali ništa ne rade kako bi promijenila to stanje i pronašla prijatelje. Roditelji takve djece se pitaju trebaju li ih poticati, štoviše i tjerati na grupne aktivnosti i na to da nekako nađu prijatelje?

Istina, nije lako gledati kako se dijete kako se dosađuje vikendima jer se nema s kime dogovoriti za druženje ili kada ga kupite iz škole, a ono je jedino koje ne pripada niti jednoj veseloj grupici koju vidite.

Činjenica je, ističu stručnjaci, da većina djece ne treba puno prijatelja. Ali prijateljstva, kako u ranim razredima osnovne škole, tako i kasnije kada su tinejdžeri, ključna su za djetetov društveni i emocionalni rast.

Učenje kako uspostaviti uspješne odnose s vršnjacima ključna je vještina za djecu koju će koristiti i usavršavati cijeli život. Zato prisiljavanje na društvene situacije neće pomoći. Umjesto toga, morate im pomoći da izgrade vještine i razviju samopouzdanje koje im je potrebno da uživaju u njima.

Kako onda ustvari pomoći djetetu koje nema prijatelja da ih stekne?

Saznajte u čemu je problem

Prije nego što svoje dijete uključite u više aktivnosti s drugom djecom, pokušajte shvatiti što mu stoji na putu kada je u pitanju sklapanje prijateljstava. Što možete naučiti izravno razgovarajući sa svojim djetetom? Na primjer, možete ih pitati vole li više provoditi vrijeme sami u svojoj sobi čitajući i crtajući ili ipak žele biti s nekim i družiti se?

Ako iz razgovora s djetetom ne dobijete neke korisne informacije s kojima možete krenuti dalje, postoji još nekoliko opcija. Možete se obratiti učitelju, razredniku, pa čak i nekoj stručnoj osobi u školi – na primjer psihologu ili rehabilitatoru. Postavite neka od sljedećih pitanja:

  • Je li moje dijete stidljivo, povučeno, pa čak i pomalo anksiozno kada je okruženo drugom djecom?
  • Zlostavljaju li moje dijete u školi?
  • Pokazuje li moje dijete emocionalnu napetost u razredu ili bilo kakav drugi problem?
  • Uklapa li se moje dijete teško?
  • Druže li se druga djeca s mojim djetetom i ako ne, što je razlog?

Njihovo mišljenje vam može poslužiti kao vodič za iduće korake.

Je li ovo ponašanje dugotrajno ili se tek pojavilo?

Važno pitanje u vezi društvenosti vašeg djeteta je je li ono oduvijek bilo povučeno i bez prijatelja ili je to nešto što se pojavilo u zadnje vrijeme. Je ako se radi o ovom posljednjem, očito se nešto u međuvremenu dogodilo.

Pokušajte saznati u čemu je problem. Je li dijete žrtva nasilja ili isključivanja, jer mnogu djecu je to sram prijaviti njihovim nastavnicima i roditeljima. Najbolji način da vam se dijete otvori je stjecanje njegovog povjerenja. Kada saznate postoji li konkretan problem, sve će te lakše riješiti.

Je li dijete anksiozno uz svoje vršnjake?

Uz mlađu djecu vaše se čini otvoreno i društveno, no uz svoje vršnjake postaje anksiozno, sramežljivo i povučeno? To je ponekad tipičan znak predpubertetske i pubertetske nesigurnosti. Naime, djeca te dobi pretjerano razmišljaju što drugi misle o njima i najčešće misle da to nije ništa dobro. To ih odvraća da od uspostavljanja novih odnosa i jače je od želje da se druže s ljudima.

Ako ste shvatili da dijete nema većih problema nego da je njegovoj društvenoj nespretnosti uzrok manjak socijalnih vještina, možete mu pomoći da poradi na tome. No, ne trebate se previše miješati i ništa forsirati, pogotovo kod veće djece koja bi već sama trebala graditi nek isovj put.

Porazgovarajte o problemu

Razgovarajte s djetetom i pitajte ga da vam objasni što ono misli. Zašto se ne druži, zašto nema prijatelja, zašto se nije povezalo ni sa kim. Ne osuđujte već slušajte da shvatite što vaše dijete primjećuje i kako razmišlja. Nakon svega zajedno smislite kako popraviti situaciju. Dajte nekoliko prijedloga.

Postavljajte pitanja

Pitanjima navedite dijete da dođe + do nekog zaključka i potaknite ga na razmišljanje što može napraviti.

Vježbajte vještine upoznavanja

Iako je dijete veće, nije kasno za igranje igre uloga. Uvježbajte neki jednostavan razgovor sve dok djetetu ne bude ugodno pristupiti nekom vršnjaku i porazgovarati s njim te održati razgovor.

Nove aktivnosti, novi prijatelji?

Provjerite s djetetom je li raspoloženo za upis na neke nove aktivnosti gdje bi moglo upoznati nove ljude. Ništa ne gurajte i ne pokrećite sami. Djeca se ne druže uspješno “na silu” jer vi tako želite i jer ste stvorili uvjete.

Zbližite se s roditeljima

Ako ste znatno društveniji od svog djeteta, možda se vi možete zbližiti s nekim roditeljem iz razreda i potaknuti djecu da se međusobno druže. Opet, ne idite u krajnosti i ne očekujte nemoguće.

Budite pri ruci

Ponudite djetetu opcije, kao prijevoz do nekog mjesta, vožnju do kina ili trgovačkog centra s prijateljima ako to želi.

Ne gurajte ako ne ide

Najteže je skloniti se ako vidite da vaše dijete i dalje ima problema. Vaše poticanje i guranje neće pasti na plodno tlo, pogotovo kod djece koja već kreću istraživati vlastitu neovisnost. Također, nekoj djeci je dovoljno da barem jednom tjedno rade neku stvar koju vole i uživaju u njoj. Pokušajte naći barem tu jednu stvar.

Prethodna priča

KANTON SARAJEVO: Ljekari podržali inicijativu o zabrani upotrebe mobitela u osnovnim školama

Naredna priča

ODGOVOR IMA PROFESOR FILOZOFIJE: Zašto je važno da djeca što duže vjeruju u Djeda Mraza?

Najnovije iz Obrazovanje

-->