Samospoznaja i samoobrazovanje – to je prva obaveza roditelja i nastavnika, a ne samo podizanje djeteta. U suprotnom, dijete postaje opterećeno problemima roditelja
Ruska psihologinja Yuliya Gippenreyter posvetila je svoj život proučavanju odnosa između roditelja i djece.
Njene knjige o vaspitanju djece prevedene su na mnoge svjetske jezike, a mi vam donosimo neke od najzanimljivijih tvrdnji koje Yuliya iznosi u svojim djelima.
1. Neposlušnost – jedina stvar koju dijete može razviti kada mu se pogrešno obraćamo. Zato, svaki put kada je vaše dijete neposlušno ili nepristojno, zapitajte se šta ste pogriješili prije nego što odlučite da ga kaznite.
2. „Problematična “, „teška“, „nestašna“ djeca, kao i „kompleksna“, „zaboravna“ djeca uvijek su rezultat pogrešno uspostavljenih odnosa u porodici.
3. Kada bezuslovno volite dijete, to ne znači da ga volite zato što je lijepo, pametno, sposobno, uspješno, pomaže u kući i tako dalje… već zato što je ono što jesu.
4. Što ste gori prema djetetu, to postaje gore. Zašto je to? Jer podizanje djeteta nije trening. Roditelji ne bi trebalo da razvijaju uslovne reflekse kod djece.
5. Disciplina – ne prije nego nakon uspostavljanja dobrog odnosa sa djetetom. Ne možete disciplinovati dijete s kojim niste uspostavili komunikaciju.
6. Nemojte pomagati djetetu osim ako ono zatraži pomoć. Kad se ne miješate, zapravo mu govorite da sve radi kako treba. Pomozite mu samo ako je naišao na ozbiljne prepreke koje ne može savladati. Onda nije dobro ne intervenisati, to može samo naškoditi.
7. Ako je djetetu teško i želi prihvatiti vašu pomoć, pomozite mu. Pritom radite samo ono što dijete ne može učiniti samo. Kako vaše dijete razvija svoje sposobnosti, polako mu prepustite sve.
8. Ličnost i sposobnosti djeteta razvijaju se tek kada se bavi aktivnošću koja ga zanima i kojom želi da se bavi.
9. Tinejdžerske godine su slične vodenim boginjama – postoji nekoliko oblika, blažih ili gorih, ali svako ih mora preboljeti. Ali teško roditeljima koji u ovom periodu ulaze u ozbiljne sukobe sa svojom djecom!
10. Što se roditelj više ljuti na dijete i kritikuje ga, dijete brže stiče utisak da nije dovoljno dobro za svoje roditelje.
11. Dozvolite svom djetetu da osjeti negativne posljedice svojih postupaka (ili propusta). Tek tada će odrasti i postati “svjestan”.
12. Posiješ naviku, žanješ naviku – žanješ karakter, posiješ karakter – žanješ sudbinu!
13. Možete izraziti nezadovoljstvo pojedinačnim postupcima djeteta, ali ne i djetetom u cjelini. Možete suditi o djetetovim postupcima, ali ne i o njihovim osjećajima. Nezadovoljstvo djetetovim postupcima ne smije biti sistematsko, inače će se pretvoriti u neuspjeh.
14. Neželjeno ponašanje djeteta je normalna reakcija na abnormalne životne uslove .
15. Stroga majka je emocionalno otuđena od svog deteta, tako se dete osjeća.
16. Dozvolite svom djetetu privatnost. Nemojte se gurati u sve, stalno. Ne drži mu predavanja.
17. Utječite na ponašanje vašeg djeteta svojim aktivnostima.
18. Samospoznaja i samoobrazovanje – to je prva obaveza roditelja i nastavnika, a ne samo podizanje djeteta. U suprotnom, dijete postaje opterećeno problemima roditelja.
19. Kad god je dijete uznemireno, uvrijeđeno, povrijeđeno, posramljeno, uplašeno , kada je neko prema njemu bio grub ili se nepravedno ophodio, pa čak i kada je jako umorno, prvo što treba da uradite je da otkrijete šta mu je i saslušate ga.
20. Ne tražite od svog djeteta da uradi ono što je nemoguće ili teško postići . Umjesto toga, pogledajte šta možete promijeniti u svom okruženju.