Simboli pomažu djeci u pripremi za kasniji život
Autor NTC sustava učenja, član Mense i Vijeća za darovitu djecu dr. Ranko Rajović jedan je od najcjenjenijih stručnjaka koji se bave ranim razvojem djece. I gotovo da u regionu (a i šire) nema roditelja koji ne znaju za ovog vrsnog stručnjaka, koriste njegove savjete, prate ga na društvenim mrežama.
Dr. Rajović najviše govori o kognitivnom razvoju mališana. A u nedavno objavljenom snimku na Instagram profilu NTC sistem učenja, dr. Rajović objasnio kako simboli pomažu djeci u pripremi za kasniji život.
– Često me pitaju zašto su važni simboli za dete od tri, četiri, pa čak i pet godina. Pa simboli aktiviraju misaone procese. Ako pitamo dete što povezuje kornjaču i viteza, oni misle i kažu: ‘Oklop!’ E, sad, nije to tek tako. Mi idemo sledeći korak, šta povezuje pizzu i čizmu? Oni kažu: ‘Italija.’ Pa me često pitaju kako dete od četiri i pet godina zna za Italiju, za čizmu? Pa, radili smo s njim simbole. Znači, ne radimo mi države da oni kao cirkusanti znaju sto država, nego ih uvodimo u svet simbola – rekao je dr. Rajović.
I nastavlja: – I onda dolazimo do pitanja: ‘A što povezuje čizmu i nešto što deca vole jesti i na to stavljaju kečap?’ I sve ide na asocijacije, da oni misle. To je prava priprema za život jer funkcionalno znanje se aktivira kroz te paralelne asocijacije i zato inzistiramo na korištenju simbola. To je pravi način da pomognemo detetu kroz igru, smeh i kroz nešto što je njima zanimljivo, a to jesu svakako simboli.
Prof. Rajović zatim je pokazao i neobičan sat.
– Kao što sam rekao simboli su važni. Napravili smo i sat gdje dete gleda neke simbole, nema brojeva. Recimo, patuljak je sedam, zvezda je pet ili, recimo, semafor je tri. I ulaze polako u svet simbola, uče koliko je sati. Što je još ovdje važno? Pa, možemo neku igru, recimo, patuljak stoji i gleda u semafor. Koji je to broj? Aha, pa sedam i tri. A može i početno zbrajanje – sedam plus tri jednako je deset. To je ta rana kognitivna stimulacija, kada aktiviramo misaone procese, i to je jako važno. Igra se zove zato dečiji sat drugačije kuca – rekao je.
On je na kraju još jednom ponovio važnu poruku roditeljima: – Ne treba dete da ide na pet, šest aktivnosti. Treba imati svoje vreme za sebe, za igru, za smeh, za istraživanje, i to je prava priprema za kasniji život.