Potrebne su korijenite promjene i u vrtićima i u školama, kaže dr. Rajović i ističe da djecu trebamo učiti da misle
Dr. Ranko Rajović, autor NTC programa (Nikola Tesla Centar), šef Katedre za obrazovne neuro-nauke na Pedagoškom fakultetu u Kopru, specijalista interne medicine i magistar neurofiziologije, koristi svaku priliku da osvijesti odrasle o tome da se djeca najbolje razvijaju kroz igru.
On ističe kako sve više djece nižih razreda osnovne škole počinje da gubi interesovanje za učenje, a mnogi od njih čak razviju i otpor prema školi.
Ne može dijete biti krivo
Dr. Rajović tvrdi da razlog za to leži u načinu na koji se odvija nastava i kako se razvija djetetov mozak. Podsjeća kako kako nedostatak igre i pokreta utiče na sposobnosti djece i šta roditelji i učitelji mogu da urade kako bi se ovaj problem riješio.
– Ne može dete biti krivo. Uče napamet. Prve velike lekcije, definicije, pesmice koje uče napamet kreću do trećeg razreda. Oni to nauče, dođu u školu i šta osete? Lupanje srca, znoje se dlanovi, lupaju arterije na vratu. A mozak je organ za preživljavane. Šta mozak onda govori detetu? Pa beži, spašavaj se. Gde da beži? Pa oni mali ispod klupa, veliki u WC, a najveći beže iz škole. I mi ako to znamo, mi moramo da shvatimo da smo negde pogrešili. Jer učenje napamet je greška. Čak i sada po najnovijim istraživanjima iz neuronauka – to je greška – zaključuje on.
Rajović često govori o tome da djeca ne treba da uče za ocjenu, nego za znanje koje je trajno i primjenjivo, i da je za svaku ozbiljnu državu cilj funkcionalno znanje, od kojeg zavisi budućnost.
– Učenje napamet je potpuno besmisleno, ubija kreativnost. Decu moramo učiti da misle. Okruženje se promenilo, a metode su ostale iste. Ključno je uraditi metode koje liče na igru. Potrebne su korenite promene i u vrtićima, i u školama. Zabranio bih učenje napamet. Potrebna su nam produktivna deca, koja će sutra znati da izleče nekoga – stalno upozorava.
On je podvukao i to da je kapacitet za učenje neograničen kada se uči kroz igru.
– Škola u kojoj se deca igraju je najbolja. Deca se smeju, misle da se igraju, a zapravo uče. Nije primaran odgovor, već razmišljanje bez stresa.
Spremamo decu za zanimanja koja ne postoje
Inače, on nastoji da u školama i u Srbiji provede projekat NTC sistema učenja, koji se već odavno predaje u Sloveniji.
– NTC je zapravo program neuro nauke u vaspitanju i obrazovanju od rođenja, pa do dvanaeste godine, dok se mozak povezuje. Što se mene tiče, to možemo da radimo u školama, ali prava mera bi bila da to rade i roditelji i vrtići i škole, da se za to izborimo. Zašto? Od deset najtraženijih zanimanja danas devet nije postojalo pre pet godina. Mi spremamo decu za zanimanja koja ne postoje. I šta je onda svrha obrazovnog sistema – da učimo decu da misle ili da znaju napamet? Naravno, pa da misle. Hajde onda da pokrenemo programe koji će aktivirati misaone procese, a ne da se uči napamet. Moramo osposobili učitelje da koriste nove alate, nove tehnike da bi učenje ličilo na igru– naglasio je Rajović.
***