Bez obzira na to da li milenijalci biraju ljubimce zbog ekonomskih, ekoloških ili ličnih razloga, oni pokazuju kako je moguće pronaći ispunjenje u bliskim vezama sa bićima koja nam donose radost, ljubav i smisao
Savremene društvene promene i ekonomski izazovi doveli su do značajnih promjena u načinu života milenijalske generacije. Jedan od najupečatljivijih trendova jeste odluka velikog broja milenijalaca da umjesto podizanja djece prioritet daju kućnim ljubimcima.
Brojna istraživanja i studije se bave pitanjem koji dublji razlozi stoje iza ovakve odluke.
Statistika koja menja perspektivu
Prema nedavnim podacima, više od polovine domaćinstava u Sjedinjenim Američkim Državama ima psa, dok je broj „roditelja kućnih ljubimaca“ naglo porastao tokom pandemije COVID-19.
Istovremeno, natalitet u SAD je dostigao istorijski minimum, sa padom od 3% do 2022. godine, prema Centru za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC). Ovaj pad nataliteta dovodi u pitanje tradicionalne koncepte porodice i roditeljstva, ističući ulogu kućnih ljubimaca kao „surogata“ za djecu.
– Kada je usvajanje kućnih ljubimaca dramatično poraslo tokom vrhunca pandemije, naš tim je istražio mogućnost da milenijalci sve više vide svoje ljubimce kao alternativu djeci – izjavila je Lili Velez, autorica izvještaja „Natalitet u SAD opada, da li su kućni ljubimci nova djeca?
Rezultati njihove ankete pokazali su da 70% ispitanika zaista doživljava svoje ljubimce kao svoje potomke.
Milenijalske žene i odluka da nemaju decu
Neosporno je da žene milenijalske generacije igraju ključnu ulogu u ovom trendu. Prema istraživanju, 46% žena koje ne planiraju da imaju djecu izjavilo je da jednostavno nemaju želju za roditeljstvom. Na ovu odluku utiču brojni faktori, počev od ekonomske nestabilnosti do brige o životnoj sredini. Znanja o klimatskim promenama i ekološkim problemima podstiču mnoge žene da se okrenu održivijim načinima života, odnosno da ne planiraju proširenje porodice.
Pandemija COVID-19 je takođe imala značajan uticaj na veliki broj žena da odlože rađanje ili potpuno odustanu od toga da postanu majke. Umesto toga, sve je više žena koje biraju kućne ljubimce, jer su oni izvor radosti i emocionalne ispunjenosti.
Zašto ljubimci postaju dio porodice?
Zanimljiva je činjenica da su milenijalci skloni prilagođavanju svog životnog stila kako bi zadovoljili potrebe svojih ljubimaca. Postoji nekoliko razloga zbog kojih se ljubimci doživljavaju kao članovi porodice. U prvom redu tu su fleksibilnost i jednostavno – manji teret. Ljubimci ne zahtijevaju istu količinu vremena, novca i energije kao odgajanje djece. Oni su relativno manji finansijski izazov, posebno kada se u obzir uzmu dugoročni troškovi vezani za djecu i njihovo obrazovanje.
No, uprkos tome što ljubimci zahtijevaju manje novca, milenijalci su ipak spremni da investiraju u njihovu dobrobit. Od kupovine posebnih proizvoda do plaćanja visokih računa za veterinarske usluge, vlasnici ljubimaca su zaista posvećeni. Ta posvećenost obuhvata i odnosi se na kreiranje životnog prostora pogodnog za ljubimce, ulaganje u obuke, hranilice, igračke i ostale specijalizovane proizvode, ali i veliku brigu o zdravlju ljubimaca.
Brojne studije potvrđuju da kućni ljubimci pozitivno utiču na mentalno zdravlje. Oni smanjuju anksioznost i usamljenost, pružaju osjećaj stabilnosti i bezuslovne ljubavi. Mogu da nam pruže utjehu u teškim trenucima, ali i da nas podstaknu na fizičku aktivnost i socijalnu interakciju. Istraživanja su pokazala da vlasnici ljubimaca imaju niže nivoe stresa i veći osjećaj sreće.
Uz sve navedeno, čuvanje ljubimaca je pristupačnije od podizanja djece. Ljubimce je lakše ostaviti na kratko, pronaći smještaj ili organizovati njegu, što omogućava veću slobodu u društvenom i profesionalnom životu.
Porodica u savremenom društvu
Sasvim je jasno da tradicionalna definicija porodice evoluira. Dok su u prošlosti porodicu činili roditelji i djeca, danas je koncept porodice mnogo širi. Ako razumijemo da je porodica zapravo svako okruženje u kojem postoji ljubav i bliskost, onda naša porodica može biti romatnični partner, djeca ili pak četvoronožni prijatelj. Ovakav pristup omogućava ljudima da sami definišu šta za njih znači ispunjen život.

Milenijalci jesu generacija koja izaziva tradicionalne norme i unosi promjene u sve aspekte života, uključujući koncept porodice i roditeljstva. Kućni ljubimci postaju njihovi pratioci, izvor radosti i emocionalne stabilnosti. U tom svijetlu, ovaj trend ne znači odustajanje od vrijednosti porodice, već njeno preoblikovanje prema savremenim potrebama i realnostima.
Bez obzira na to da li milenijalci biraju ljubimce zbog ekonomskih, ekoloških ili ličnih razloga, oni pokazuju kako je moguće pronaći ispunjenje u bliskim vezama sa bićima koja nam donose radost, ljubav i smisao.