Istraživanje objavljeno u časopisu “British Journal of Psychology” pokazalo je da su učenici koji imaju tremu uspješniji u školi.
Naime, kako tvrdi istraživanje, negativan utjecaj treme vidi se jedino kod djece sa slabijim pamćenjem, dok kod osoba s boljim pamćenjem trema izvlači najbolje i dobivaju bolje ocjene. Zaključak ispitivanja je da bi nastavnici trebali iskoristiti ovo istraživanje za pojačan rad s djecom koja imaju lošije pamćenje i potruditi se da im smanje tremu prije ispitivanja ili testova kako bi postigla bolje rezultate.
Kako savladati tremu?
– Djeca koja se dobro pripreme za zadatke imaju manju tremu.
– Najvažnije je dobro naučiti gradivo da bi mališan bio siguran u svoje znanje.
– Pomozite djetetu time što pred njega nećete postavljati prevelika očekivanja i zadatke.
– Budite spremni na povremene neuspjehe djeteta, objasnite mu da nije “kraj svijeta” ako ne dobije najvišu ocjenu.
– Objasnite mu da uz trud, rezultati neće izostati.
– Preispitajte sebe i zapitajte se što i koliko očekujete od djeteta.
– Nemojte uspoređivati svoje dijete s drugom djecom.
– Naglašavajte da je potreban kontinuirani rad, što više vježbe i ponavljanja gradiva da bi se postigao željeni rezultat.
– Nemojte previše štititi dijete.
– Objasnite mu da trema ima i svoje pozitivne posljedice.
– Podsjetite dijete na prethodne uspjehe i ohrabrite ga.
– Naučite dijete da se fokusira na ono što govori ili radi, a da ne misli o dojmu koji ostavlja na druge.
– Gradite samopouzdano dijete, otporno na stres.
– Naučite dijete da se opusti i da savlada neke tehnike disanja koje mogu biti korisne za suzbijanje treme (npr. da polako udiše na nos, kao da miriše cvijet, 4-5 sekundi duboko, donjim dijelom pluća prema trbuhu, da nekoliko sekundi zadrži zrak i da polako izdiše na usta kao kad gasimo svijeću, također 4-5 sekundi), a zatim ponovimo postupak nekoliko puta.
– Stimulirajte dijete da se što više izlaže provokativnim situacijama, jer time stječe rutinu i gradi samopouzdanje i sigurnost.
– Ukoliko dijete do sada nije imalo prilike suočiti se s određenim nastupom, u mašti ga “provedite” korak po korak kroz određenu situaciju, kao vid mentalne pripreme.
– Objasnite djetetu da i odrasli osjećaju tremu pred nastup te da ona ne mora biti negativna ako razumijemo što nam se događa i znamo što nastupom želimo postići.
(pjesmicezadjecu.com/kidsinfo.ba)