Dok roditelji djece koja su povrijeđena tijekom snimanja izazova i dalje izbjegavaju javno govoriti o njima, neka ministarstva kažu da nemaju podataka o povredama djece, a druge da su o tome saznali iz medija
Dok izrađuju protokole o prevenciji i postupanju u slučajevima nasilja, obrazovne institucije koje su odgovorile na upit Detektora za sigurnost i smanjenje incidenata nakon slučajeva učešća u izazovima na TikToku, smatraju da roditelji moraju da se obrazuju i više sudjeluju u zaštiti djece na internetu.
Nakon brojnih povreda učenika tijekom “Superman“ izazova na TikToku , Detektor je pitao sva ministarstva obrazovanja šta rade da spriječe slične buduće izazove. Dok roditelji djece koja su povrijeđena tijekom snimanja izazova i dalje izbjegavaju javno govoriti o njima, neka ministarstva kažu da nemaju podataka o povredama djece, a druge da su o tome saznali iz medija.
“Supermen izazov”
– Djeca su često nesvjesna posljedica svog ponašanja i izložena negativnim utjecajima nasiljem i zlouporabama – navode iz Ministarstva obrazovanja, kulture i sporta Unsko-sanskog kantona, te dodaju da imaju u planu provoditi mnoštvo aktivnosti na zaštiti mentalnog zdravlja maloljetnika.
Na području Unsko-sanskog kantona zabilježeni su slučajevi TikTok izazova, kao što je “Supermen izazov”, tvrde iz ovog ministarstva, kao i da su zabrinuti zbog trenutnog stanja i prevelike izloženosti djece i maloljetnika neželjenim sadržajima.
– Ugradili smo sadržaje o medijskoj pismenosti u sve curriculume koji su implementirani od ove školske godine – kažu iz Ministarstva, navodeći da su izradili nacrt zakona o informiranju Unsko-sanskog kantona, gdje su regulirana pitanja zaštite mladih na internetu, a koji će se uskoro naći na sjednici Vlade i Skupštine.
Više štete nego koristi
Ermin Mandžuka, izvršni direktor Mreže vijeća učenika BiH, navodi da učenici često percipiraju izazove kao zabavne i bezopasne aktivnosti, ne razmišljajući o mogućim fizičkim ili psihološkim rizicima.
– Kao organizacija koja ima dugogodišnje iskustvo u radu sa srednjoškolcima i mladima, smatramo da TikTok donosi više štete nego koristi mladima – kaže on i dodaje da učenici odlučuju sudjelovati u ovim izazovima zbog želje za afirmacijom, pritiska vršnjaka, potrebe za pripadanjem grupi, kao i privlačnosti viralnog sadržaja.
Iz Mreže vijeća učenika BiH smatraju da rješenje problema leži u većoj odgovornosti platformi poput TikToka i samih institucija unutar države, koje mogu uvesti određene mjere zaštite po uzoru na druge države, kaže on. Albanija je nedavno zabranila TikTok.
Zabrana mobitela
Osnovna škola iz Bihaća donijela je odluku o zabrani mobitela iako, prema riječima direktorice, nisu zabilježili slučajeve učešća u izazovima na TikTok -u kod učenika.
– Dešavalo se da su djeca snimala nastavnike i objavljivala fotografije, mislim da je stvarno bilo grozno šta se radilo, i onda smo se sjeli i dogovorili. Dajte da to spriječimo jer vi kad se desi takva stvar prijavite se u policiju, policija dolazi roditeljima na vrata, sve su to stvari koje nisu baš poželjne – kaže Belmana Trivunić, direktorica Osnovne škole “Harmani 1“ Bihać.
Ona pojašnjava da godišnjim programom rada ove škole kroz različite aktivnosti obrađuje i teme korištenja različitih društvenih mreža i njihove zlouporabe.
– Ja stalno govorim objavljivanje fotografija bez mog znanja je kazneno djelo, ja ću vas prijaviti. Bačanje petardi… dio izazova je, čini mi se, bio da stavi petardu u usta, to je van pameti. Prvo, kako možeš i pomisliti da to uradiš, a drugo koga je kupio petardu, ako je zakonski zabranjeno prodavati djeci mlađoj od 18 godina. Znači, to sve vuče jedno drugo – kaže ona.
Trivunić dodaje da djeca nisu svjesna potencijalnih posljedica.
– Mislim da je to jedna mentalna nezrelost. To su vam izazovi gdje djeca žive u virtualnim svjetovima – smatra.
Programi prevencije
Mnoga ministarstva u svojim odgovorima navode da su izradili niz dokumenata o prevenciji i postupanju u slučajevima nasilja.
Kako bi spriječili i ujednačili svoj pristup slučajevima nasilja u školama, Ministarstvo za obrazovanje, nauku, kulturu i sport Zeničko-dobojskog kantona izradilo je protokol za postupanje u slučajevima nasilja. Objavili su i smjernice za prevenciju, prepoznavanje i zaštitu od diskriminacije u školama.
– Na taj način Ministarstvo pokušava ujednačiti postupanje radnika u slučajevima prevencije i reagiranja u slučaju pojave neprimjerenih oblika ponašanja, uključujući i slučajeve neprimjerenog ponašanja učenika u društvenim mrežama – navode iz ovog ministarstva, kao i da pravilnicima uređuju korištenje mobitela i da u školama postoje i programi prevencije neprimjerenih oblika ponašanja.
Škole su, prema Ministarstvu, dužne izraditi plan i program rada odjeljenske zajednice na kojima će se i obrađivati tema o prevenciji nasilja i digitalnoj sigurnosti s učenicima.
Navode da Zavod za bolesti ovisnosti Zeničko-dobojskog kantona i Institut za zdravlje i sigurnost hrane Zenica, kao i druge vladine ili nevladine organizacije, kontinuirano provode preventivne mjere u osnovnim i srednjim školama s ciljem podizanja svijesti djece, mladih, roditelja i nastavnog osoblja o prevenciji nasilja.
– Neophodno je da kompletna zajednica sarađuje po pitanju prevencije, prepoznavanja i reagiranja na neprimjerene oblike ponašanja, jer jedino na taj način možemo biti sigurni da kontinuirano radimo na rješavanju ovih problema – kažu iz Ministarstva.
Perica Ivanek, voditelj Pododjela za predškolsko i osnovno obrazovanje u Brčko distriktu, kaže da su u osnovnim školama zabilježena dva slučaja lakšeg povređivanja usljed izazova na društvenim mrežama, au srednjim školama jedan.
– U školama su realizirane preventivne aktivnosti u vidu informativnog djelovanja prema roditeljima i učenicima, s namjerom da im se skrene pažnja o opasnostima koje nose izazovi među djecom i mladima na društvenim mrežama – kaže Ivanek te dodaje da su u procesu priprema kurikularne reforme gdje imaju u planu ovaj problem tretirati i uključivanjem sadržaja digitalne sigurnosti, gdje to bude moguće.
Šta roditelji (ne) znaju?
Ministarstvo obrazovanja, znanosti, kulture i sporta Hercegovačko-neretvanskog kantona nema službenih informacija o uključenosti učenika osnovnih i srednjih škola u TikTok izazove, ali je svjesno da takvi izazovi postoje.
– Također smo svjesni toga i da većina roditelja uopće nije upoznata s vremenom kako prepoznati ili saznati da su im djeca korisnici nekih društvenih mreža, niti poznaju načine kako to spriječiti, bez obzira na pogubne posljedice – kažu iz ovog ministarstva, te tvrde da su u školama zbog prevencije organizirane brojne radionice i predavanja o korištenju interneta, o medijskoj pismenosti, društvenim mrežama te cyber nasilju.
Ni Ministarstvo za obrazovanje, mlade, nauku, kulturu i sport Bosansko-podrinjskog kantona nema podataka o zabilježenim incidentima, te navode da su putem medija saznali za problematiku TikTok izazova.
– Direktori škola su iznijeli informacije da su poduzete preventivne mjere u smislu podizanja svijesti učenika o navedenim problemima, kao i da su upoznali roditelje – navode iz Ministarstva u Goraždu, kao i da i oni kroz kurikularne reforme izrađuju plan rada odjeljenske zajednice kroz koji će se obrađivati digitalna sigurnost i druge aktualne teme i probleme s kojima se susreću učenici.
Popularnost i influenseri
Mandžuka kaže da je većina mladih svjesna da na internetu postoje opasnosti, ali često podcjenjuju njihov značaj. Pojašnjava da se, zbog želje za popularnošću i uzimajući za uzore influensere, događa da zaboravljaju na opasnosti s kojima se mogu suočiti.
– Kroz dostupna relevantna istraživanja možemo zaključiti da mnogi ne prepoznaju sve oblike rizika, poput cyberbullyinga , krađe podataka ili manipulativnih sadržaja, što ukazuje na potrebu za kontinuiranom edukacijom – navodi.
Prema njegovom mišljenju, potrebno je i roditeljima omogućiti relevantne edukacije, kako bi shvatili rizike koje TikTok izaziva sa sobom.
Dodaje da bi i roditelji trebali vršiti nadzor nad tim što djeca pregledavaju na internetu i koje aplikacije koriste, kako bi pravovremeno mogli reagirati u slučaju velikog rizika i opasnosti.
– To se može postići kroz radionice u školama, predavanja od strane stručnjaka za sigurnost na internetu, uključivanje roditelja u edukativne procese i kampanje na društvenim mrežama koje promiču sigurno korištenje interneta. Također, vršnjačka edukacija je učinkovit način da se dopre do mladih – zaključuje Mandžuka.
(Detektor.ba)