Riješite se nepotrebnih igračaka i pravilnim odabirom omogućite djetetu da razvija mozak i otkriva svijet oko sebe
Evo sjajne ideje kako da provedete ovaj kišni vikend kod kuće s djecom, da se dobro zabavite, zajednički družite, smijete, radite nešto korisno i napravite veliki posao.
I vaša kuća vrvi igračkama? Uglavnom onim kojima se djeca ne igraju. I svaki dan pravite novu strategiju kako i gdje sa njima. Da pokušate Montessori metodom napraviti najbolji raspored i odlučiti kako na najbolji način raspremiti igračke.
To ne znači da treba da bacite sve igračke koje vaša djeca imaju i krenete ispočetka, nego da pregledate sve igračke i odredite šta se uklapa u Montessori program.
To se radi u pet jednostavnih koraka koji mogu da vam pomognu da smanjite broj nepotrebnih igračaka u vašem domu.
Za početak sjedite sa svojim djetetom i krenite redom, igračku po igračku, i odvajajte na sljedeće gomile:
Igračke na baterije
Njih odvajajte na gomilu koju ćete prvo iznijeti iz vaše kuće. Skoro da se ni jedna igračka na baterije ne uklapa u Montessori pogram, posebno ako vaša djeca imaju manje od šest godina. Takve igračke služi samo za zabavu, “kvare” koncentraciju djeteta i ne podstiču kreativnost.
Duplikati
Na drugu gomilu odvajajte igračke koje imaju sličnu ili istu namjenu. Pitajte dijete da li mu je potrebno, na primjer, četrnaest plišanih igračaka? Ili petnaest automobilčića? Naravno, ovi odgovori zavisiće i od samog djeteta i njegovih interesovanja, pa ukoliko su kocke ili automobilčići ono čime najviše voli da se igra, onda zadržite samo one najkvalitetnije.
Jedini izuzetak u ovom pravilu po kom treba da se riješite igračaka sa istim ciljem, su slagalice.
Realistične igračke
Montesori metod zasniva se na činjenici da djeca moraju da iskuse stvari onakve kakve jesu. Dakle, naročito ako djeca imaju manje od šest godina, njima je potrebno da osjete beton, drvo, pijesak… I žele da se fokusiraju na svijet koji ih okružuje. To znači da na jednu gomilu treba da odvojite sve robote, nerealna bića iz crtanih filmova i različite figurice, i da ih ukonite.
Osim figurica, u ove igračke spadaju i one koje podražavaju realan život, kao što su plastični sudići (mini kuhinja), majstorski alat, lutka koja se hrani i presvlači… Sa izbacivanjem ovih igračaka iz upotrebe obično najteže ide.
Igračke prema uzrastu
Odvojte sve one igračke koje su vaša djeca prerasla ili još nisu spremna za njih. Ako se vaše dijete već upoznalo sa nekim materijalom ili oblikom, vrijeme je da pređe na sljedeći izazov.
Igračke za “učenje”
Ovaj korak odnosi se na roditelje djece koja imaju do tri godine. Montesori metod podstiče djecu da otkrivaju i povezuju, a ne želi od djeteta koje ima tri godine da napravi malog “akademika” koji čita i piše.
Šta možete da zadržite
– Kocke, modeli životinja, glina, plastelin i drugi “umjetnički” materijal
– Igračke od prirodnih materijala (drvo, plastika)
– Igračke koje podstiču razvoj krupne motorike i one igračke koje podstiču djecu da se kreću (bicikla, trotinet, lopta, trambolina…).
Osim što ćete učiniti najbolje za razvoj svoje djece, na kraju, učinićete još jednu plemenitu stvar ukoliko igračke koje ste odvojili budete donirali.
Montessori vaspitanje u osnovi podržava samostalni razvoj djeteta i poštuje njegove potrebe, dakle ukoliko vaše dijete posebno voli neku igračku i za nju je emotivno vezano, bez obzira da li se ona uklapa u Montessori metode, ona se ne sklanja. Nema pravila kad je ljubav u pitanju…
–
Riješite se nepotrebnih igračaka i pravilnim odabirom omogućite djetetu da razvija mozak i otkriva svijet oko sebe.
Od momenta kada postanete “Montesori porodica” vaš život će se promijeniti na mnogo načina, a najočigledije će se odraziti na količinu različitog materijala koje će vaša djeca poznavati i koristiti, što će umnogome doprinijeti razvoju njihovog mozga.
Svi roditelji nađu se u situaciji kada ne mogu da prođu kroz kuću od igračaka sa kojima se djeca ne igraju. Ukoliko to počne da predstavlja problem, možete da pokušate sa Montesori pristupom.
To ne znači da treba da bacite sve igračke koje vaša djeca imaju i krenete ispočetka, nego da pregledate sve igračke i odredite šta se uklapa u Montesori program.
To se radi u pet jednostavnih koraka koji mogu da vam pomognu da smanjite broj nepotrebnih igračaka u vašem domu.
Za početak sjedite sa svojim djetetom i krenite redom, igračku po igračku, i odvajajte na sljedeće gomile:
Igračke na baterije
Njih odvajajte na gomilu koju ćete prvo iznijeti iz vaše kuće. Skoro da se ni jedna igračka na baterije ne uklapa u Montesori pogram, posebno ako vaša djeca imaju manje od šest godina. Takve igračke služi samo za zabavu, “kvare” koncentraciju djeteta i ne podstiču kreativnost.
Duplikati
Na drugu gomilu odvajajte igračke koje imaju sličnu ili istu namjenu. Pitajte dijete da li mu je potrebno, na primjer, četrnaest plišanih igračaka? Ili petnaest automobilčića? Naravno, ovi odgovori zavisiće i od samog djeteta i njegovih interesovanja, pa ukoliko su kocke ili automobilčići ono čime najviše voli da se igra, onda zadržite samo one najkvalitetnije.
Jedini izuzetak u ovom pravilu po kom treba da se riješite igračaka sa istim ciljem, su slagalice.
Realistične igračke
Montesori metod zasniva se na činjenici da djeca moraju da iskuse stvari onakve kakve jesu. Dakle, naročito ako djeca imaju manje od šest godina, njima je potrebno da osjete beton, drvo, pijesak… I žele da se fokusiraju na svijet koji ih okružuje. To znači da na jednu gomilu treba da odvojite sve robote, nerealna bića iz crtanih filmova i različite figurice, i da ih ukonite.
Osim figurica, u ove igračke spadaju i one koje podražavaju realan život, kao što su plastični sudići (mini kuhinja), majstorski alat, lutka koja se hrani i presvlači… Sa izbacivanjem ovih igračaka iz upotrebe obično najteže ide.
Igračke prema uzrastu
Odvojte sve one igračke koje su vaša djeca prerasla ili još nisu spremna za njih. Ako se vaše dijete već upoznalo sa nekim materijalom ili oblikom, vrijeme je da pređe na sljedeći izazov.
Igračke za “učenje” (ili “edukativne igračke”)
Ovaj korak odnosi se na roditelje djece koja imaju do tri godine. Montesori metod podstiče djecu da otkrivaju i povezuju, a ne želi od djeteta koje ima tri godine da napravi malog “akademika” koji čita i piše.
Šta možete da zadržite
– Kocke, modeli životinja, glina, plastelin i drugi “umjetnički” materijal.
– Igračke od prirodnih materijala (drvo, plastika).
– Igračke koje podstiču razvoj krupne motorike i one igračke koje podstiču djecu da se kreću (bicikla, trotinet, lopta, trambolina…).
Osim što ćete učiniti najbolje za razvoj svoje djece, na kraju, učinićete još jednu plemenitu stvar ukoliko igračke koje ste odvojili budete donirali.
Još jedna napomena. Montesori vaspitanje u osnovi podržava samostalni razvoj djeteta i poštuje njegove potrebe, dakle ukoliko vaše dijete posebno voli neku igračku i za nju je emotivno vezano, bez obzira da li se ona uklapa u Montesori metode, ona se ne sklanja. Cilj ovog načina igre i vaspitanja svakako nije da se dijete emotivno ugrozi.