Džeparac potiče osjećaj samostalnosti jer djeca sama odlučuju kada i šta će kupiti. Uče donositi odluke, ali i prihvatati da svaka odluka ima posljedicu.
Džeparac omogućava djetetu da si samo kupi male stvari koje želi. Ako štedi, može sebi dozvoliti i baš tu lutku ili puzzle koju gleda već mjesecima. Upravljajući novcem, djeca shvataju njegovu vrijednost i uče kako s njim raspolagati. Ipak, nisu sva djeca ista i to trebate imati na umu kad razmišljate o početku davanja džeparca.
Imaj na umu da nisu sva djeca ista
“Poznajem roditelje koji su od 1. razreda osnovne škole davali djeci džeparac, ali i one koji su to počeli u 8. razredu. Djeca su različita. Neki vole potrošiti odmah, neki se vesele to će si kupiti nešto veće kada skupe dovoljno novca”, kaže Ivana Grabar, prof. pedagogije i integrativni gestalt terapeut.
Džeparac potiče osjećaj samostalnosti jer sami odlučuju kada i što će kupiti. Uče donositi odluke, ali i prihvaćati da svaka odluka ima posljedicu. Nemojte kritizirati način na koji dijete troši novac, ali mu možete objasniti posljedice i učiti ga da preuzme odgovornost za odluke koje donosi.
Džeparac može doprinijeti njegovanju zdravog odnosa prema novcu, ali prije prvog džeparca, roditelji moraju odrediti pravila o iznosu i danu “isplate”, na koje stvari se džeparac smije ili ne smije trošiti te kako će se džeparac rasporediti.
Kroz džeparac možeš otkriti kakvo je dijete
“Jako je dobro djeci davati ‘sitan novac’ pa vidjeti kako će s tim. Kroz njihovo ponašanje roditelji puno otkrivaju o svome djetetu. Je li štedljivo ili rastrošno? Je li strpljivo ili mora sve odmah?”, objašnjava pedagoginja.
Novac nemojte koristiti kao nagradu za dobre ocjene ili ponašanje.
Za džeparac dijete može odraditi neku sitnicu u kući kao spremanje suđa, ali nemojte mu plaćati za male kućanske poslove, a pogotovo ne za pisanje domaće zadaće. Način na koji roditelji objašnjavaju djetetu čemu služi novac, presudan je za odnos djeteta prema novcu kasnije u životu.
Ako roditelji troše neumjereno, djeca to vide.
Kao i uvijek, i u ovom području je roditelj izlog koji djeca neprekidno promatraju. Djeca vide štedite li ili samo govorite: ‘Nemamo novaca!’, a onda kupite stvar koja vam se svidi. Time šaljete dvostruku poruku. Roditelji se kasnije često čude: Pa ja sam ga učio drugačije... Često roditelji zaboravljaju da je jedno što djetetu govore, a drugo šta rade. Djeca vjeruju onome što vide, a ne onome što čuju”, naglašava pedagoginja Grabar. Ako roditelji troše neumjereno, djeca to vide Prvačićima i drugačićima je bolje davati novac svaki dan, a starijim školarcima sedmični ili mjesečni iznos. Iznos džeparca možete zajednički dogovoriti s djecom. Prije konačne odluke o davanju mjesečnog džeparca, dogovorite pravila njegove raspodjele.
Pedagoginja Ivana Grabar poručuje da ponekad od rastrošnih roditelja nastanu superštedljiva djeca jer su preuzela kontrolu tamo gdje je roditelji nisu mogli uspostaviti. Također vrijedi i skroz suprotno: jako štedljivi roditelji stvore toliki otpor svojoj djeci. Zato pazite kako raspolažete novce i kakvu poruku šaljete djeci.
(miss7mama.24sata.hr/Kidsinfo.ba)
Pročitajte još:
Inspekcija sankcionisala 222 roditelja u Kantonu Sarajevo zbog odbijanja vakcinacije