XY Roditeljski savjetnik na svojoj Facebook stranici objavljuje savjete Renate Krstanović, geštalt psihoterapeutkinje i dipl. psihologinje koja piše o aktuelnim temama. U današnjem tekstu Renata govori o povezanosti između autozma i puberteta.
U nastavku pročitajte njen tekst i ne zaboravite da se stručnjacima iz XY Roditeljskog savjetnika, koji je dio online platforme Asocijacije XY, možete obratiti za besplatnu psihološku pomoć putem njihove Facebook stranice koja je dostupna na ovom linku.
Tinejdžerske godine često predstavljaju „buran period“ u procesu odrastanja. Fizičke i emocionalne promjene, novi akademski i društveni izazovi, te veća socijalna očekivanja su izazov svima, a posebno za mlade sa autizmom i njihove roditelje.
Nivo poteškoća u ovom razdoblju varira ovisno o situaciji u porodici, sistemu podrške koja je dostupna, te podršci škole.
Da bi se pripremili za pubertet, djeci i tinejdžerima autističnog spektra je potrebno vrijeme i podrška za što bolju prilagodbu i razumijevanje promjena. Ako ih pripremimo za fizičke promjene koje se događaju u pubertetu, dijete će biti manje zbunjeno i zabrinuto. Iz tog razloga je važno razgovarati prije nego što se one dogode. Tako kroz razgovor možemo polako naglašavati šta će se to događati s njihovim tijelom; npr. promjena glasa kod dječaka, prvi ciklus kod djevojčica kao i to da se dječaci i djevojčice razvijaju drugačije.
Uvodimo ih u ono što će se dešavati pažljivo biranim riječima, pričama ili čak vizuelnom podrškom; npr. naše slike u različitim dobima gdje će opaziti razliku u izgledu u odnosu na životnu dob ili crtež tijela na kojem ćemo označiti dijelove i istaći promjene koje će se dogoditi.
Bitno ih je upoznati i sa spolnim nagonima koji se javljaju u ovom dobu, a koji im mogu izazvati tjeskobu. Ne zaboravimo ni samododirivanje. Ono je zdrav i normalan dio razvoja u pubertetu, te koliko god nam ova tema izazivala neugodnost, važno je o njoj razgovarati.
Sljedeća poteškoća s kojom se mogu susresti su školske obaveze i ocjene. Mnoga djeca autističnog spektra imaju izvrsno pamćenje ali problem sa apstraktnim razmišljanjem. Gradivo postaje teže za pratiti i predstavlja sve veći izazov. Ovdje je bitno uključiti nastavnike i školskog savjetnika da bi se pronašao način na koji će tinejdžer bolje razumjeti informacije. Na ovaj način škola postaje neprocjenjiv izvor podrške.
Nadalje, činjenica je da tinejdžeri sa autizmom rijetko imaju društveni život izvan škole, a uticaj i iskustva s vršnjacima u ovoj dobu su od velikog značaja. Ono što možemo poduzeti je uključiti ih u neku određenu aktivnost npr. sport kroz koji će imati interakciju s vršnjacima.
Kada se susretnemo sa, za nas neugodnim i škakljivim pitanjima, najbitnije je da smo strpljivi i iskreni. Možemo reći da ne znamo odgovor i predložiti da ga potražimo zajedno. Također, ako tinejdžer postavlja pitanja u neprikladnim trenucima, objasnimo da ćemo razgovarati kada se vratimo kući. Najvažnije je da ovi odgovori ne budu samo „skretanje s teme“ već da zaista s njima porazgovaramo i odgovorimo na pitanja.
Za sva dodatna pitanja obratite se psihološkom savjetovalištu XY Roditeljskog savjetnika. Usluge savjetovališta su besplatne, a možete ih kontaktirati putem e-mail adrese, privatnom porukom na stranici ili pozivom na broj telefona.
(XY roditeljski savjetnik, Kidsinfo.ba)