fbpx

Savjeti pedijatrice: Djeca danas sve manje govore jer nemaju dovoljno stimulacije

Posljednjih deset godina djeca sve više imaju problem s govorom.

Činjenica je da posljednjih 10 godina djeca sve više imaju problem s govorom, sa čitanjem  i s pisanjem. Izuzev onih koja imaju ozbiljne zdravstvene poremećaje, pretpostavka je da djeca danas sve manje govore jer nemaju dovoljno stimulacije. Utisak moj i mojih kolega je da roditelji, zbog današnjeg tempa i načina života, nemaju mnogo vremena da se bave djecom – kaže pedijatrica Brana Racić za Zadovoljna.rs.

Kao što već znamo djeca sve manje vremena provode igrajući se napolju, a dosta su upućena na mobilne telefone, tablete i TV.

To su slike uglavnom bez emocija, one koje ih ne stimulišu da govore. Kad se okrenu nekoj drugoj aktivnosti, nije im zanimljivo jer su naviknuti na ovaj način zabave – kazala je.

Ni knjige više nisu u modi.

Problem je i što je sve manje onih koji djeci čitaju slikovnice i knjige, a malo se boravi i u prirodi –  navodi sagovornica.

Da sve bude još gore, trag je ostavila i izolacija zbog korone koja je trajala i previše.

Taj problem je zbog pandemije sada još više izražen. Prethodno je bio slučaj da dječaci kasnije progovore, međutim, sada već to primjećujemo kod devojčica – kazala je.

Pritom, kod takozvanih korona beba, tj. djece rođene za vrijeme pandemije, već su primjetne i neke posljedice.

Zbog izolacije i manjka kontakta s drugim ljudima, ali i zbog maski, oni su više uplašeni na pregledima. Sa strahom reaguju na nepoznate ljude, jako su uznemireni i  plaču – objašnjava.

Pedijatrica kaže da se već oko druge godine kod djeteta vidi ako postoji neki problem s govorom i da se u tom slučaju odmah treba posvetiti rješenju.

Tačno se zna u kom uzrastu dijete šta treba da govori. Prvo kreću slogovi sa oko godinu, godinu i po dana. Zna se i kad treba da se izgovaraju cijele riječi, pa da sklapaju kratke rečenice, a već sa pet godina moraju da izgovaraju sva slova. Desi se da je to kod nekog djeteta kasnije, a s druge strane neka djeca od dvije i po godine fantastično tečno govore. Ako zatreba, dijete se po potrebi šalje na dodatna ispitivanja. Ipak, dobro je što u velikom procentu uporan rad daje rezultate –  kaže sagovornica i dodaje da s radom treba nastaviti i kada bude primjetan prvi napredak, tačnije sve dok se problem ne riješi.

S druge strane, kod starije djece je primjetan oskudan fond riječi. I tu se opet vraćamo na tablete i telefone.

Ne čitaju knjige i lektire. Sve se svodi na taj moderan vid komunikacije. Nažalost, osnovci su vrlo rano na društvenim mrežama i odatle usvajaju i model ponašanja i rječnik. Onda djeca izražavanje osećanja i razmišljanja svedu na jednu riječ, na primjer super, kul, ekstra, i na smajlije -kaže.

Da bi se ova ružna slika popravila, da bi mališani čavrljali i brbljali, a ne bili učaureni, s tek pokojom riječi, potreban je rad svih.

Djeluje da ni sami roditelji nisu edukovani šta treba da rade i kako da pomognu djeci, pa traže savjete od nas pedijatara. A da bi zaista bilo bolje, treba da pomognu svi;  i roditelji, i ljudi iz okruženja, i defektolozi i logopedi –  zaključuje pedijatrica.

(Kidsinfo.ba, Zadovoljna.rs)

Prethodna priča

Maja Pilav kuha za Kidsinfo: Zdravo, ukusno i jednostavno

Naredna priča

Stručnjakinja za roditeljsto i rani razvoj: Godišnji sa djecom, očekivanja i realnost

Najnovije iz Razvoj

-->