fbpx

Posljedice do kojih može dovesti ukidanje predškolskog programa u Republici Srpskoj

Mališani u Republici Srpskoj ove godine neće imati priliku da pohađaju Program za djecu u godini pred polazak u školu. Mnogi roditelji su već prijavili svoju mališane i očekivali su informacije o početku programa, a nikako nisu očekivali da programa neće biti.  Roditelji smatraju da se trebao naći model da djeca ne budu zakinuta za ovaj program posebno imajući u vidu da postoje i razmišljanja da se časovi u školama u RS vrate na 45 minuta.

Ministarstvo prosvjete i kulture objavilo je neće učestvovati u organizaciji Programa za djecu u godini pred polazak u školu, s obzirom da je u Republici Srpskoj zbog epidemiološke situacije način organizacije vaspitno-obrazovnog rada u osnovnim školama otežan, te da je u predškolskim ustanovama na osnovu preporuka Instituta za javno zdravstvo Republike Srpske broj djece u vaspitnim grupama smanjen na 25 djece.

Iz Ministarstva su rekli da su svjesni značaja ovog programa za predškolce i prethodnih godina su značajno povećali obuhvat djece ovim programom, ali je broj djece u grupama i odjeljenjima ograničen, kao i da postoje tačno propisana pravila trijaže djece, te čišćenja i dezinfekcije prostora.

Moramo imati u vidu da ovaj program treba da bude dostupan svakom djetetu podjednako i ravnopravno u većini jedinica lokalne samouprave Republike Srpske. Imajući u vidu činjenicu da se zbog poštovanja epidemioloških mjera organizacija nastave ostvaruje na drugačiji način, da nije dozvoljen ulazak u škole drugim licima, te da mnoge osnovne škole nemaju prostorne uslove za realizaciju pomenutog programa, odlučili smo da Ministarstvo neće učestvovati u organizaciji Programa za djecu u godini pred polazak u školu“, rekla je ministrica prosvjete i kulture Republike Srpske Natalija Trivić.

Iz Ministarstva ističu da moramo imati u vidu da se u skladu sa Planom organizovanja rada osnovnih i srednjih škola i đačkih domova u školskoj 2020/21. godini za vrijeme trajanja pandemije virusa korona (SARS-COV2) nastavni časovi održavaju u trajanju od 20 do 30 minuta u grupama od 15 do 17 učenika za svako odjeljenje, te da se i produženi boravak i jutarnje čuvanje u osnovnim školama organizuje u grupama do 15 učenika u skladu sa preporukama Instituta za javno zdravstvo Republike Srpske, što umnogome otežava organizaciju predškolskog programa za djecu u godini pred polazak u osnovnu školu.

– Sagledavajući utvrđeni plan organizovanja nastave u uslovima pandemije i broj ustanova prijavljenih za realizaciju Programa, Ministarstvo je donijelo odluku da ove godine ne učestvuje u njegovoj organizaciji. Za Program se  prijavilo 69 osnovnih škola i 38 predškolskih ustanova – kažu iz resornog ministarstva za BUKU.

DJECA ĆE VIŠE IZGUBITI, NEGO ŠTO ĆE DOBITI

Bojan Arula, socijalni radnik i roditelj djeteta koje je trebalo da pohađa ovaj program rekao je da svakako postoje argumenti za donošenje ovakve odluke, ali i protiv nje.

Koliko sam uspio saznati iz relevantnih medija i prateći istraživanja koja prave zemlje članice Evropske Unije, ne postoje značajni pokazatelji da se pohađanjem vrtića, predškolskog programa ili škole uvećava rizik od zaraze. Obzirom da vrtići normalno rade, nisam siguran šta ćemo dobiti suspenzijom programa koji je, realno, dobar za djecu koja nisu imala priliku da pohađaju vrtić do polaska u školu. Djeca koja ne idu u vrtić, na igralištima su u redovnom kontaktu sa djecom koji pohađaju predškolske ustanove, nisu izolovana, pa ne vidim objektivan razlog za donošenje ovakve odluke. Donosioci odluke su svakako imali svoje razloge za nju, ali iz perspektive roditelja, odluka nije ispravna i plašim se da će djeca više izgubiti, nego što će bilo ko dobiti ovom odlukom – rekao je za BUKU Arula.

Ističe da ovaj program obuhvata djecu koja nisu imala priliku da pohađaju predškolsku ustanovu, evidentno je da će izgubiti adekvatnu pripremu za funkcionisanje u strukturiranoj grupi djece i nastavnog osoblja.

Vrijeme provedeno u predškolskom programu, mnoga djeca su iskoristila za sticanje određenih predznanja koja su sasvim normalna za djecu koja su imala iskustvo u predškolskoj ustanovi, olakšana im je socijalizacija i adaptacija u vršnjačkoj grupi, lakše se osamostaljuju itd. Djeca će izgubiti mnogo, neka od njih neće uspjeti da nadoknade određene deficite u odnosu na znanja i iskustva koja vrtićka djeca imaju pohađanjem predškolske ustanove, a nije zanemarljivo ni to što će učitelji ovoj djeci morati da posvete više pažnje tokom rada u prvom razredu osnovne škole – rekao je Arula.

Kao roditelj Arula kaže da su kao roditelji računali na ovaj vid podrške njihovom djetetu.

Moje dijete nije pohađalo vrtić jer je supruga nezaposlena, pa je sve slobodno vrijeme posvetila odgoju djece. Koliko god da je naše dijete dobilo našom odlukom da je ne upisujemo u vrtić i zalaganjem supruge da dijete dobije svu pažnju koja joj je neophodna, kao i ogromno predznanje, kao što je poznavanje oba pisma, sabiranje, oduzimanje, pa čak i množenje, toliko joj nedostaje razumijevanje funkcionisanja u grupi gdje imate vaspitača, odnosno učitelja, saradnja sa drugarima u vršnjačkoj grupi i sve druge vještine koje bi naučila da je imala priliku ići u vrtić. Da smo znali da će predškolski program biti ukinut, zasigurno bismo uzeli u razmatranje da je upišemo u neko od predškolskih ustanova u Banjaluci – ističe Arula.

Naš sagovornik kaže da je njegovo starije dijete pohađalo ovaj program i bio je veoma zadovoljan i vrtićem i vaspitačicama koje su sjajno pripremile moje dijete za osnovnu školu.

Mišljenja sam da su odradile sjajan posao, moje dijete je već u prvom razredu postalo samostalno, što je ostao i do danas. Sve savjete koje je on dobio od vaspitačica uspio je da usvoji, a nama kao roditeljima su njihovi savjeti pomogli da se nosimo sa svakim novim iskustvom na koja smo nailazili svakodnevno u životima naše djece – rekao je Arula.

(Tekst preuzet s Buka.com, Kidsinfo,ba)

Prethodna priča

Naida Kundurović Zečević: Emotivna poruka posvećena kćerki

Naredna priča

Digitalizovani udžbenici za prva tri razreda osnovne škole

Najnovije iz VIJESTI

-->