fbpx

7 savjeta kako pomoći tinejdžeru da izbjegne sukobe u grupnoj komunikaciji

Ako vam se ikada razgovor preko e-maila ili poruka iznenada preokrenuo u neugodan zbog krivo interpretirane izjave i nerazumijevanja, zakopčajte pojaseve – niste još ništa vidjeli! Dobrodošli u svijet grupnog dopisivanja gdje su se šanse da će doći do nesporazuma upravo udeseterostručile.

Grupno dopisivanje popularni je alat koji koriste djeca uskoro tinejdžeri, tinejdžeri, ali i odrasli, kako bi mogli razgovarati s više ljudi istovremeno putem tekstualnih poruka.

Grupno se možete dopisivati lako preko aplikacije za poruke vašeg pametnog telefona ili preko neke od popularnih aplikacija drugih proizvođača, poput ‘groupme’ ili ‘WhatsApp’. Grupno dopisivanje (grupni razgovor, chat) obično započne uoči nekog događaja, grupnog rada ili putovanja. Ali tinejdžeri ga često koriste i za običan svakodnevni razgovor s grupom prijatelja. U grupnom chatu, bez obzira tko ga je započeo, svi prisutni u grupi mogu “upasti” i napisati poruku kada god požele.

Iako grupni chatovi nisu isključivo opasni, oni mogu biti katalizatori društvenih “katastrofa” i maltretiranja ako se u razgovoru dogodi nešto što potakne nesporazum.

Zamislite: Grupica tinejdžera istovremeno komunicira jednim jedinim kanalom čavrljanja. Sam manjak konteksta, verbalnog razumijevanja, odgovornosti za izrečeno i govora tijela, može iz konverzacije prožete smijehom prerasti u leglo drame.

Ako ste ikada vidjeli propast tinejdžerskog grupnog čavrljanja, kao roditelju, to vam je dovoljno da djetetu zabranite mobitel ili barem obrišete svaku chat-aplikaciju koju pronađete na uređaju. Međutim, ako iskoristite takvu situaciju kao priliku da dijete poučite kako upravljati sukobom (da ne eskalira), možete pomoći djetetu da razvije neke važne društvene vještine.

Izazov kod grupnih chatova – iz usta tinejdžera – jest da je jako teško izaći iz grupnog chata, jednom kad se upleteš. To je teško jer ne možeš samo tako otići ako nisi ti napravio grupu,  ako želiš otići moraš izbrisati aplikaciju s mobitela jer će ti i dalje pristizati obavijesti i  uvijek postoji šansa da ćeš ispasti glup ako samo odeš iz grupnog chata.

Ovi razlozi jako ovise o tome koja se aplikacija koristi za grupni chat i koliko korisnici dobro poznaju aplikaciju. Većina aplikacija danas dozvoljava korisniku da se isključi iz konverzacije ili je učini “nijemom”. 

Slijede neke osnovne taktike komunikacije koje sadrže tragove smjernica upravljanja sukobima koje možda mogu pomoći vašem tinejdžeru da se nosi s pritiskom tijekom grupnog chata.

7 načina da se izbjegne sukob u grupnom chatu

  1. Promjeni teme. Ako grupni chat postane svadljiv ili neugodan, naučite dijete da jednostavno promijeni temu. Npr. neka pita ko ide na nogometnu utakmicu ili gdje može kupiti određen par čizama ili majicu. Trik je star, ali pali!
  2. Ohrabrite dijete da razjasni neugodnu izjavu istog trena s frazama poput „Kad si rekla xx… ja sam čula xx jesi li to zbilja tako mislila?” ili „Nisam sigurna šališ li se upravo ili…”
  3. Izmisli kodnu riječ. Postavi osnovna pravila sa svojim prijateljima prije sljedećeg grupnog chata. Dogovorite kodnu riječ ili akronim kao npr. #TMD (Too much drama – Previše drame). Koristite akronim da uzajamno održite odvijanje grupnog chata u pozitivnom smjeru.
  4. Grupni chat s oprezom. Sjetite se screenshotova! (Slika ekrana kojom možete snimiti sve što radite tog trena na mobitelu. Kao da ste skenirali ekran vašeg uređaja. op. prev.) Podsjetite vaše dijete da grupni chat (i bilo koja druga online aktivnost) može biti snimljen i podijeljen van grupe. Pomozite djetetu osvijestiti činjenicu da digitalni razgovori nikad nisu „tajni” i „privatni”.
  5. Budi iskrena. Budi ljubazan. Nikada online ne treba izreći ono što bi osobi bilo neugodno reći sugovorniku ili grupi u lice. Zbog svoje udaljene prirode, dopisivanje (posebno s publikom koja gleda) može izazvati iskru samopouzdanja ili arogancije i potaknuti pregrube poruke. Ako je rečeno nešto bolno ili uvredljivo, naučite vaše dijete da se odmakne i odmori prije nego li odgovori.
  6. Koristi emotikone da izraziš ton. Te male sličice mogu bit najbolji posrednik koji vaše dijete ima. Emotikoni mogu izraziti smijeh, šalu i pomoći prebroditi barem neke od fizičkih nedostataka online komunikacije
  7. Koristi nevolju kao odskočnu dasku. Ova zadnja tačka zahtjeva ekstra dozu zrelosti od tinejdžera. Naučite dijete da iskoristi sukob u grupnoj komunikaciji za poboljšanje cjelokupnog prijateljstva i kao primjer kako (ne)treba komunicirati. Potaknite dijete da proba s prijateljem/ima riješiti problem licem-u-lice. Najčešće se sve strane u sukobu slože kako se nesporazum napuhao jer je namjera bila krivo protumačena i shvaćena. Naučite dijete da koristi „ja” poruke, kao npr. “Ja se osjećam povrijeđeno zbog neke stvari koju si rekla. Želim o tome popričati licem-u-lice na način na koji ćemo se oboje čuti i razumjeti.”

Napokon, iako ovaj savjet može zvučati kao izbjegavanje ili bježanje od sukoba, ali ako sukob tokom grupnog chata postane obrazac i učestali način komunikacije vašeg djeteta i prijatelja, i možda preraste u maltretiranje, savjetujte djetetu da iskoristi svoju “roditeljsku kartu” i kaže prijateljima kako mu roditelji više ne dozvoljavaju da sudjeluje u grupnim chatovima.

Komunikacija uživo je ponekad teška i odraslima. Zamislite tek kako je tinejdžerima kad većina njihove komunikacije, ukoliko dozvolite, teče neprekinuto u 24-satnoj digitalnoj bujici.
Iako nas naša djeca ne trebaju da uskačemo i spašavamo ih iz svakodnevnih online sukoba, roditelji ne bi trebali oklijevati ponuditi mudrost i vodstvo dok djeca upravljaju ponekad vrlo uzburkanim digitalnim vodama.

(roda.hr/Kidsinfo.ba)

Pročitajte još: 

Priče o napuštenoj djeci koje nas tjeraju da se duboko zamislimo

 
Prethodna priča

Priče o napuštenoj djeci koje nas tjeraju da se duboko zamislimo

Naredna priča

Pogodi ko sam? Curica ili dečko?

Najnovije iz VIJESTI

-->